BestMusic.ro » Grigore Lese » Biografie Grigore Lese

Biografie Grigore Lese

Grigore Lese

Grigore Lese, interpret de muzica populara, s-a nascut pe 20 februarie 1954, la Stoiceni, Maramures.

Artistul Grigore Lese spune ca a mostenit glasul de la masa sa.

`Eu spun un lucru: cine mosteneste glasul horeste (canta - n.r.), cine nu, nu poate hori. Lucrul acesta nu se invata, ci se mosteneste. Ori horesti, ori nu horesti. Poti umbla la scoala o viata, degeaba, nu horesti daca nu esti de horit. Cam asa a fost copilaria mea: cu cantec, cu obiceiuri, cu umblet mult. V-as dori s-ajungeti macar o data unde m-am nascut eu, la Stoiceni. Este cel mai frumos loc din lume. Drumul se-nfunda, nu mai duce nicaieri. Satul e asezat pe dealuri, cu case-mprastiate... Imprejur sunt paduri de brad, de fag. De mic am vazut mistreti, lupi, ursi. De-aceea cantecul meu are un caracter razboinic. Ce mi-a fost drag in copilarie, a fost sa ma urc in copaci si sa horesc. Si oamenii se strangeau si spuneau: „Ce frumos horeste Grigore al lui Nastasie. De aista s-a alege ceva". Iata ce dimensiune iti da cantecul. Oamenii te „insemneaza" de cand esti mic. Horea (cantecul - n.r.) nu te lasa sa te pierzi, ai posibilitatea sa-ti afli locul in lume`, spunea Grigore Lese.

Pentru romanul de odinioara muzica se impletea cu insasi viata si avea valoare sacra. Atunci cand canta o facea cu toata fiinta, nu mintea. Horea cu noduri (horea lunga sau doina maramureseana - cum este cunoscuta printre etnomuzicologi) este o maniera de interpretare prin care taranul isi marturiseste cele mai profunde trairi. Este „cantecul de unul singur” si se canta pe deal, in catanie, la nunta sau in sezatori.

Din pacate, se mai pastreaza doar in cateva sate din Maramures si Tara Lapusului. Accentul personal, lipsit de armonii gratuite, apropie aceasta muzica de cea bisericeasca - psaltica bizantina (care, de fapt, a avut la origine muzica traditionala din Asia Mica si Balcani).

Grigore Lese, desi a urmat Conservatorul din Cluj, a pastrat aceasta maniera interpretativa arhaica invatata in satul sau. „Sunt mandru ca sunt absolventul unui institut de folclor care se cheama Tara Lapusului” marturisea Grigore Lese.

“Cine sunt de fapt profesorii acestui institut? Sunt oamenii minunati printre care am trait, si care purtau in sufletele lor cantece pe care le consider ca fiind cele mai reprezentative pentru spiritualitatea noastra romaneasca: doinele, horile cu noduri, si alte cantece din ceremonialul de nunta, de catanie, din viata pastoreasca”.

Dar Grigore Lese este inainte de toate prin ceea ce face, un redutabil luptator pentru pastrarea autenticitatii in folclor si impotriva contrafacerilor de orice fel: „De-a lungul anilor am cautat sa interpretez cantecele care se gaseau in sufletul oamenilor, ori cantece de acest fel sunt foarte putine; de aceea pot spune ca nu am un repertoriu foarte vast, caci mai presus de orice am vrut sa pastrez calitatea. Eu nu scot muzica pe banda rulanta”.

Desi inregistrarile audio isi au rostul lor, va asigur ca impactul pe care il are o ascultare a lui Grigore Lese „pe viu” este neinchipuit de puternic. „Niciodata nu vom fi cunoscuti cine suntem cu adevarat pana nu vom demonstra in lume ce inseamna dorul, ce inseamna doina, adica o muzica fara acompaniament.

Consider ca cel mai reprezentativ cantec este „horea de unul singur”, pe care omul o horeste in intimitate, deoarece intotdeauna actul folcloric se petrece in intimitate. Daca ne gandim ca neamul romanesc a fost atat de incercat in decursul istoriei, cred ca aceste „hori de unul singur”, sunt cele mai potrivite caci vorbesc de instrainare, de jale”, spune Grigore Lese. Redutabil interpret al acestor unice hori cu rezonante ancestrale, Grigore Lese este si un desavarsit cunoscator al instrumentelor traditionale cum ar fi fluierul, cavalul, tilinca, toaca. In cazul anumitor melodii este acompaniat de un trio transilvan compus din cetera (vioara), contra (viola) si gorduna (contrabas).

Daca folclorul adevarat se defineste prin insusi faptul ca se manifesta in mediul sau natural, iar o adaptare scenica poate denatura actul artistic autentic intr-un fel sau altul, transpunerea pe care o face Grigore Lese este cat se poate de fireasca, atat in interpretare cat si in decor. Arhaismul, sobrietatea, bunul gust si inalta tinuta artistica sunt atribute firesti si totodata garantii ale unui concert Grigore Lese.

Dar ceea ce este cel mai important, un concert Grigore Lese creeaza o imagine, o imagine a dorului, o imagine a dealurilor, o imagine a vietii taranului roman anonim de odinioara. Dar atentie: nu o imagine cu iz de exponat de muzeu. Creeaza o imagine vie, mai exact o atmosfera care desteapta sau rascoleste in tine cele mai profunde sentimente, creeaza o stare.

Cantecul lui Grigore Lese este un cantec care rezista, un cantec care poate fi pus alaturi de oricare din marile creatii si capodopere ale lumii, o marturie a unui neam daruit de Dumnezeu cu mult har, a unui neam cu adevarata vocatie de creator.

Intre 1990 - 1998 Grigore Lese prezinta spectacole one-man-show in tara si strainatate: Italia: Venetia - Centrul Cultural Roman, Roma - Academia Romana, Camerino – Universitate, Trento - Congres International; Elvetia: Concert la Radiodifuziunea din Berna, Laussane, Zurich; Franta: Strasbourg - Biserica Sf. Petru; USA: Festival Lotus "Vocile Lumii", Bloomington, Indiana, Turneu de concerte la universitati din Lexington, Buffalo, Rochester, Cleveland, Washington, New York, Kent State.

In 1996 editeaza CD-ul Cantec Pastoral, la Lausanne, in Elvetia. In acelasi an realizeaza filmul de televiziune `Obarsii`.

In 1998, Grigore Lese editeaza CD-ul Cantece de Catanie, iar un an mai tarziu reprezinta Romania la Festivalul Smithsonian’s Folk Live, in Washington, S.U.A.

In anul 2001, Grigore Lese a publicat cartea Obarsii, iar in 2002 a sustinut un turneu de concerte in Germania.

In 2004, Grigore Lese a editat CD-ul Horile Vietii, care cuprinde piese inregistrate in concertele live. In acelasi an, Lese a reprezentat Romania la `Zilele Culturii Romane` din Madrid si la `Olimpiada Cuulturala` de la Atena.

Muzica sa se regaseste pe coloana sonora a dramei istorice despre Regina Maria Stuard a Scotiei Ganpowder, Treason and Plot, productie BBC.

In 2005, Grigore Lese a reprezentat Romania la Expozitia Mondiala de la Aichi, Japonia.

In 2006, TVR i-a acordat maestrului Grigore Lese trofeul TVR 50. In acelasi an a cantat, impreuna cu Sistem, in deschidera concertului Depeche Mode de la Bucuresti.

In 2007, Grigore Lese a sustinut un concert la Filarmonica din Varsovia impreuna cu corul Vocile Magice ale Bulgariei, cu ocazia integrarii Romaniei si Bulgariei in UE.

Tot in 2007, artistul a obtinut Marele Premiu al Asociatiei Profesionistilor de Televiziune din Romania (APTR) pentru ciclul de emisiuni „La Portile Ceriului”

Din 2008 Coordoneaza un proiect de initiere a publicului urban in muzica traditionala, prezentand lunar ULTIMII RAPSOZI, la Institutul Cultural Roman.
 

 

Comentarii Grigore Lese


Pentru a accesa aceasta pagina trebuie sa fii logat!
( Am uitat parola - Inregistreaza-te )


Pentru a accesa aceasta pagina trebuie sa fii logat!
( Am uitat parola - Inregistreaza-te )