BestMusic.ro » Sfinx » Biografie Sfinx

Biografie Sfinx

Sfinx

 Trupa Sfinx s-a infiintat la Bucuresti in anul 1963.

Componenta:

1964: Octav Zemlicka (chitara solo, voce); Corneliu Bibi Ionescu (bas); Cristian Valica (tobe); Idu Barbu (clape)

1967: Octav Zemlicka (chitara solo, voce); Silviu Hera (chitara); Petre Iordache (corn); Corneliu Bibi Ionescu (bas); Sergiu Zagardan (tobe); Toni Niculescu (clape)

1970: Dan Andrei Aldea (chitara solo, vioara, blockflotte, voce); Corneliu Bibi Ionescu (bas); Marian Toroimac (tobe)

1974: Dan Andrei Aldea (chitara solo, vioara, blockflotte, mini-moog, voce); Dan Badulescu (chitara); Corneliu Bibi Ionescu (bas); Mihai Cernea (tobe); Idu Barbu (clape)

1977: Dan Andrei Aldea (chitara solo, vioara, blockflotte, mini-moog, voce); Corneliu Bibi Ionescu (bas); Mihai Cernea (tobe); Nicolae Enache (clape)

1983: Sorin Chifiriuc (chitara solo, voce); Corneliu Bibi Ionescu (bas); Mihai Cernea (tobe); Edwin Surin (clape); Doru Apreotesei (clape)

Povestea formatiei incepe cu trei liceeni entuziasti, Bibi Ionescu, Octav Zemlicka si Cristian Valica, care se intalneau intr-o cofetarie din apropierea Pieei Romane, pentru a discuta despre muzica. Pana prin anul 1967 nu se intampla nimic spectaculos. Joia, sambata si duminica cantau in casele de cultura sau la seratele studentesti, iar in sezonul estival erau angajati pe litoral cantand mai intai la Mamaia, iar apoi la Eforie Nord.
 
Membrii formatiei se schimba adesea din cauze generate de examene, situatii scolare, opozitia parintilor si datorita disensiunilor referitoare la repertoriu. Au facut astfel parte din Sfinx, pentru perioade de timp mai lungi sau mai scurte, chitaristii Mihai Popa, Victor Florescu, Adrian Ivanitchi, Petre Iordache si Silviu Hera, organistii Idu Barbu si Toni Niculescu, bateristii Sergiu Zagardan si Marian Toroimac.
 
Momentul care avea sa produca o cotitura importanta in formatia Sfinx avea sa fie sfarsitul anului 1967, cand noul baterist Marian Toroimac avea sa vina de la Memphis la Sfinx, dar si prin cooptarea unui tanar chitarist si violonist de numai 17 ani, elev al liceului de muzica, Dan Andrei Aldea.
 
Uneori, aparea alaturi de Sfinx si talentatul interpret la muzicuta Corneliu Ionescu. Cu un mare succes la public se finalizeaza participarea grupului Sfinx la cel de al II-lea festival al formatiilor rock organizat de Club A in anul 1971, unde primesc premiul de compozitie originala, pentru piesa `Sir de cocori`, pe versurile lui St. O. Iosif.
 
Acest succes avea sa atraga atentia tinerilor regizori Dan Pita i Mircea Veroiu, aflati la filmul lor de debut, care ii propun lui Aldea ca, impreuna cu solistul vocal al formatiei Olimpic `64, regretatul Dorin Liviu Zaharia, sa scrie muzica filmului `Nunta de piatra`. Sfinx va incepe apoi o lunga colaborare cu Teatrul Bulandra alaturi de Ion Caramitru, Gil Dobrica, Florian Pittis si Mira Moreno in cadrul unor spectacole de muzica si poezie.
 
Urmeaza o perioada experimentala, fara baterie, Aldea, Bibi Ionescu, Doru Donciu (flaut), cu mai multe aparitii live la Student Club si cu noi compozitii valoroase: `Om bun`, `Porcul si mistretul`, `Drum fara tinta`, `Balada studentilor`. Tot acum, le apare primul disc single: `Sir de cocori / Languir me fait`. 

Pana la urma este cooptat un nou baterist, Cristian Ion, si astfel, Sfinx colaboreaza la spectacolele teatrului Bulandra: `A 12-a noapte` si `Elisabeta I` de Shakespeare si `Noile suferinte ale tanarului W.` de Goethe. In 1973, Cristi Ion `Calare` se imbolnaveste de hepatita si este inlocuit de fostul baterist al grupului Mondial, Mihai Cernea. Pentru scurt timp revine si Petre Iordache (saxofon, chitara, voce, corn) si in aceasta formula este inregistrat un disc EP. 

Tot acum incepe si o lunga colaborare cu Sandu Grosu, un electronist de marca, care avea sa fie alaturi de Sfinx aproape 20 de ani. Plecarea definitiva a lui Petre Iordache il va aduce la Sfinx pe Dan Badulescu (chitara) care ramane in trupa pana la sfarsitul anului 1975. 

Dupa o asteptare indelungata este editat si primul album Sfinx, `Lume alba`, la inregistrarea caruia participa si Idu Barbu. Din 1975 incepe colaborarea cu Dida Dragan, care avea sa aduca participari la Festivalul `Cantecului angajat` de la Berlin, Festivalul de la Mamaia, Festivalul de la Sopot si turnee in Germania de Est si fosta URSS.

A urmat o noua perioada conceptuala, Dan Andrei Aldea pregatind un spectacol rock de mari dimensiuni, `Zalmoxe`, inspirat de miturile arhaice romanesti, pe versuri semnate de Adrian Alexandru Basarab. Mitul lui Zalmoxe este mitul omului simplu ajuns zeu, reprezentand aspiratia omului spre lumina si intelepciune.

Din pacate, o lunga perioada de timp, Sfinx nu primeste aprobarea pentru inregistrare, iar atunci cand o primeste este mult prea tarziu. Si totusi, la sfaritul anului 1979, dupa aproape 3 ani de la data primei prezentari, Electrecord editeaza fragmente din poemul `Zalmoxe` pe un album simplu.
 
Locul lui Idu Barbu la clapele Sfinx-ului fusese luat de regretatul Nicolae Enache. Intre timp, formatia Sfinx, a avut mai multe invitatii in strainatate: Ungaria, Iugoslavia, Cehoslovacia si un contract permanent in Belgia. La fiecare revenire in ara, dadeau cate un spectacol la Sala Palatului, intotdeauna arhiplina.
 
In 1981, la cea de-a 4-a ediie a festivalului Club A, Sfinx invita si trei formatii de prima mana a rock-ului din Europa de Est: M. Effekt (Cehoslovacia), Piramis (Ungaria) si Generacija 5 (Iugoslavia). Organizatorii aveau sa le ofere `Marele premiu pentru intreaga activitate`. La clape evolua acum Edwin Surin.
 
Aldea inregistreaza la Electrecord un single surpriza: `Zece arici inamorai / Noi nu ne temem`, in care parodiaz Festivalul Cantarea Romaniei si Cenaclul Flacara. Acest disc avea sa fie retras de pe piata dupa cateva zile de la lansare.

Urmeaza o nou plecare in Belgia si vestea ramanerii in strainatate a lui Dan Andrei Aldea. El avea s solicite azil politic in Germania, unde s-a dedicat muzicii de studio sub toate formele de activitate pe care le presupune aceasta: compozitie, interpretare, programare, productie, manageriat.

Numele sau poate fi gasit pe albumele unor muzicieni si formatii precum Judy Collins, Santa Esmeralda sau Noble Mind. A compus muzica de film si teatru, a colaborat cu (Angelescu) Monteoru si are cateva proiecte muzicale importante, refuzand insa sistematic revenirea in tara sau refacerea formatiei Sfinx.
 
A existat o scurta perioada, post-Aldea, in care au facut parte din grup Sorin Chifiriuc si Doru Apreotesei. Sorin a impus celorlalti un anumit stil propriu si un nou repertoriu concretizat pe un LP aparut in anul 1984.

Dup plecarea din trupa a lui Sorin Chifiriuc, Sfinx a colaborat cu alti muzicieni de valoare precum Florin Ochescu, Mircea Romcescu, Paul Ciuci, Adrian Ordean, Doru Caplescu, Cristian Rus, Laureniu Cazan, Elena Perianu, Crina Mardare, Zoe Alecu si multi altii, dar, repertoriul devine strict comercial, activitatea formatiei reducandu-se la contractele cu diverse cluburi si restaurante din Belgia, Danemarca sau Germania, incetand activitatea concertistica din ara.

Din 1994 relatiile dintre Bibi Ionescu si Misu Cernea se racesc, astfel ca trupa se divide in 'Sfinx' (Bibi Ionescu, Mihai Coman, Cristi Rus, Paul Negoit) si 'Sfinx Experience' (Mihai Cernea, Doru Caplescu, Paul Ciuci, Crina Mardare, Zoe Alecu).
 

Comentarii Sfinx