BestMusic.ro » Stiri » Artistii vs UCMR-ADA: sistemul e invechit si neperformant

Artistii vs UCMR-ADA: sistemul e invechit si neperformant

Artistii vs UCMR-ADA: sistemul e invechit si neperformant

Zilele trecute spiritele se agitasera pe internet, in jurul unui blog – Drepturile.ro.

Blogul respectiv isi intampina vizitatorii cu urmatorul text: "Acest blog isi doreste sa adune cat mai multi artisti si problemele de care se lovesc ei in frumoasa noastra patrie”.

Iar problemele nu au intarziat sa apara, ridicate de compozitori, interpreti, actori sau impresari. Unii mai virulenti, altii mai temperati, artisti mai cunoscuti sau mai putin cunoscuti au alcatuit un adevarat cor al nemultumitilor.

Florin Grozea – Hi-Q: "Scopul nostru final este schimbarea legii si a statuturilor astfel ca drepturile noastre sa fie respectate si distributia banilor sa se faca transparent!”

Subiectul "miscarii” sunt banii. Mai exact, banii ce revin artistilor (interpreti sau compozitori) de la organismele de gestiune colectiva strangatoare de sume atractive de pe urma unui singur lucru: difuzarea de muzica.

Cum ar trebui sa functioneze lucrurile?

In esenta, lucrurile sunt simple. Compozitorul a scris un cantec. Si-a inregistrat opera la UCMR-ADA si, daca i-a fost difuzata la radio sau tv, primeste o suma de bani de pe urma acestei difuzari.

Sigur, cu cat mai mult se-aude piesa respectiva, cu atat mai multi sunt banii castigati de compozitor, de pe urma difuzarii ei. Cel putin teoretic, caci practica nu pare sa aiba legatura cu realitatea.

Mihai Traistariu: "nu am primit niciodata vreun raport"

"Anul trecut am avut 20 de piese in heavy-rotation, din care 8 number one-uri la radiourile mari. Cu toate acestea sumele incasate de la UCMR-ADA au fost foarte mici” - spune Radu Bolfea (co-autor pentru Inna, Morris, Andra, Play&Win, Zero, Activ, 3SE).

Mihai Traistariu a avut si el parte de experiente neplacute: "Casa mea de discuri din Grecia a raportat ca piesa ‘Tornero’, spre exemplu s-a difuzat la 160 de radiouri grecesti dintr-un total de 180. UCMR-ADA ne-a raportat DOAR 4 radiouri din Grecia.”

"Eu, prin sesizarile pe care le-am facut impreuna cu Roton, am cerut sa mi se comunice clar difuzarile pe fiecare luna. Niciodata nu am primit, nici unul din noi, vreun raport.

Ce mi se pare mult mai ridicol e ca in urma sesizarilor mele la ORDA imediat luna urmatoare ambele mele carduri erau PLINE cu niste sume IMENSE de-a dreptul, practic niste sume record. De ce sau de cine le-o fi fost frica oare ?” se intreaba Mihai Traistariu pe drepturile.ro.

Iar cei doi nu sunt singurii artisti care acuza lipsa de transparenta a sistemului prin care organismele de gestiune colectiva impart sumele catre autori si interpreti.

UCMR-ADA: "Modul de repartizare a remuneratiilor este clar si transparent"

De cealalta parte a baricadei insa, situatia pare cat se poate de limpede. Directorul General UCMR – ADA Ana Achim considera lucrurile clare: "Modul de repartizare a remuneratiilor este clar si transparent. Regulile de repartizare sunt prevazute de lege si de Statutul UCMR-ADA adoptat de Adunarea Generala din care fac parte chiar autorii”.

Mai mult - nu intelege ce ii nemultumeste pe unii compozitori: "Noi nu intelegem cum unii autori se declara impotriva unei decizii care a fost adoptata chiar de catre autori in mod democratic, prin vot liber. Surprinderea este in egala masura generata si de faptul ca aceleasi principii de repartitie a remuneratiilor se regasesc in toate statutele sau regulamentele organismelor de gestiune colectiva din Europa.”

Cu toate acestea sunt destui care se intreaba unde merg banii incasati de UCMR-ADA si CREDIDAM: "Niciodata nu am primit un document pentru a vedea felul cum sunt platit” – Mihai Budeanu, 3 Sud Est.

"Ma intreb unde sunt acele sume alocate de UCMR-ADA? Data trecuta cand am cerut sa vad ce difuzari aveam am primit raspunsul ‘Kiss nu a platit inca, Media Pro plateste abia pe 24 Mai…blabla’” – Double L (compozitor, producator, Corina, Puya, Sisu, Cedry2k, Bitza).

UCMR-ADA a dat curs oricarei solicitari de informatii adresate de oricare membru

Exista si pentru ei un raspuns oficial. Iata-l, venit de la Directorul General UCMR-ADA: "UCMR-ADA a dat curs oricarei solicitari de informatii adresate de oricare membru si a pus la dispozitia fiecarui solicitant, in regim de confidentialitate potrivit legii, informatiile privitoare la sumele incasate, provenienta acestora si modul de repartizare.”

In felul acesta mingea poate fi pasata la infinit, dintr-o tabara in alta. Unii spun ca nu inteleg ceva, ceilalti – ca treburile sunt clare si in conformitate cu legea. Loc de mai multa bunavointa mai este insa destul. Bunavointa din partea organismelor de gestiune colectiva; acestea ar trebui sa faca tot ce le sta in putinta pentru a arata negru pe alb in ce fel ii remunereaza pe cei pe care-i reprezinta pana la urma.

Ideal ar fi ca lucrurile sa se lamureasca online, intr-un loc in care sa se-adune toate statisticile pe care le viseaza artistii.

Mecanisme de monitorizare a difuzarilor de muzica exista deja in Romania si sunt suficient de precise. Atat Nielsen cat si Media Forest au date clare, in timp real, despre cat si unde se difuzeaza piesele muzicale.

ORDA a sesizat o serie de nereguli la UCMR-ADA

"Este solutia ideala. Atata timp cat tehnic se poate verifica difuzarea unei opere, este poate anormal ca identificarea sa se faca pe baza unei evidente unde intervin oameni si erori umane. Se pare ca si in strainatate aceasta este solutia pentru mai multa trasparenta si acuratete in repartitia banilor” – spune pentru bestmusic.ro directorul ORDA Laurentiu Oprea.

Anul trecut ORDA (Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor a sesizat o serie de nereguli la UCMR-ADA.

"Principala neregula o constituie regulile pentru fondul comun. Regulile pot fi discriminatorii pentru anumite categorii de titulari de drepturi, pentru ca fondul comun se imparte dupa documentatia de la Radioul Public la care se adauga Magic FM si spectacolele” mai adauga reprezentantul ORDA.

"Nu exista reguli suplimentare care sa arate ce activitati se desfasoara - cand un playlist a fost verificat si el corespunde dpdv al continutului cu ceea trebuia sa fie acel playlist, cate piese au fost identificate, cate nu. Procesarea playlisturilor se facea in functii Excel – ceea ce nu era deloc adecvat unui asemenea proces de repartitie pentru radiouri foarte multe, sume foarte mari, iar rezultatul nu se regasea intr-un document justificativ.”

Urmarea? UCMR-ADA a… dat in judecata ORDA, procesul e in desfasurare. "Iata, au trecut sase, sapte luni, unele lucruri costatate se intampla in continuare, pentru ca ne aflam intr-o faza de contestare” – remarca Laurentiu Oprea.

"Organismele de gestiune a drepturilor de autor trebuie sa gaseasca o modalitate mai transparenta si mai performanta pentru acesti bani. Nu sunt putini: peste 50 de milioane de euro in 2008!" Marius Moga (Morandi)

Lucrurile se vor schimba insa, in favoarea artistilor; probabil intr-un viitor apropiat.

ORDA: un singur sistem central de evidenta asigura o transparenta deplina a intregului sistem de gestiune colectiva

ORDA a propus Guvernului o evidenta nationala electronica a incasarilor si platilor facute prin organismele de gestiune colectiva. Un singur sistem central de evidenta "ar putea sa asigure o transparenta deplina a intregului sistem de gestiune colectiva si sa aduca un plus de performanta.”

Directia vine de la Uniunea Europeana, e un proiect de Ordonanta de Urgenta, daca acesta va fi aprobat textul se va regasi in Monitorul Oficial in cateva saptamani – spune directorul ORDA.

Deocamdata interpreti si compozitori ai majoritatii hiturilor din ultimii ani isi exprima public nemultumirea fata de ceea ce se petrece la UCMR-ADA si/sau CREDIDAM. Printre ei: Smiley, Marius Moga si Mihai Traistariu.

Sa presupunem ca e vorba doar de o comunicare ineficienta intre cele doua parti. Are cineva interesul sa o imbunatateasca?


Mai multe stiri despre: industria muzicala  show biz  ucmr-ada  credidam 
Publicat pe 09 Februarie 2010 , de Tiberiu Crisan

Adauga un comentariu