BestMusic.ro » Stiri » Piata de muzica online din Romania: evolutie, jucatori, efectele pirateriei si combaterea ei

Piata de muzica online din Romania: evolutie, jucatori, efectele pirateriei si combaterea ei


Emil Ionescu (Program Manager, Active Soft), Razvan Manta (Project Manager, Rezervariclub.ro) si Ionut Buha (Project Manager, BestMusic.ro) au acordat recent un interviu pentru Smark.ro in care au vorbit despre piata de muzica online din Romania, cu precadere cea muzicala, si modul in care aceasta este profitabila sau nu.

Ionut Buha: Atingem un punct sensibil, partea de muzica online. Noi am construit un magazin digital inca din 2008 cand nu exista asa ceva in Romania, am vrut sa facem lucruri frumoase. Insa, neavand sprijin din partea statului, nu am putut face nimic. Albume se vand, dar valoarea acestora este de cateva sute de euro pe luna.

Cea mai profilica piata este ceea de vanzare a albumelor artistilor independenti, artistii underground, care beneficiaza de un public mai prietenos si mai devotat. Am ajuns sa vindem pentru artisti ca DOC sau Deliric 1 chiar 500 de albume, ceea ce e foarte mult pentru Romania.

SMARK: Cum a evoluat piata muzicala in ultimii ani?

Emil Ionescu: Momentan accentul se pune pe formatul mp3 si pe albume fizice mai putin. In cifre, fata de anul 2000 vanzarile pe suport fizic au scazut cu peste 85%. Nu avem cifre exacte cu privire la aceasta piata, tocmai pentru ca e foarte mica, mai exact in marja de eroare comparativ cu volumul de download-uri ilegale. Fenomenul muzical este insa foarte ciudat. In anii '90 toti artistii faceau bani din vanzarea albumelor. Acum acesta este ultimul lor scop, ei axandu-se in schimb pe concerte.

Noi putem spune ca am reusit sa dublam vanzarile digitale in ultimii ani, de la an la an lucrurile merg din ce in ce mai bine. Cu toate acestea discutam despre volume foarte mici. Sa vinzi cateva sute de albume pe luna nu este o afacere. Speram insa ca lucrurile se vor schimba. Au inceput, de altfel, sa apara site-uri care vand content, cum ar fi HBO GO, Voyo sau Zonga. Cel din urma este primul proiect care se lanseaza pe piata muzicala online si care presupune plata unui abonament. Cu siguranta, daca vor avea succes, vor aparea mult mai multe servicii de genul acesta. Si noi am vrut sa construim un astfel de sistem insa investitiile erau foarte mari, de ordinul sutelor de mii de euro.

Pirateria este cunoscuta bine in Romania si a ajuns sa fie acceptata. In ultimii 7 ani s-au tot schimbat ministri ai comunicatiilor si nu s-a facut nimic. Chiar am intalnit un consilier al ministrului comunicatiilor care a ramas socat de faptul ca internetul si comunicarea digitala tine de minister. Nu s-a putut rezolva nimic. In 2008 a aparut un organism de stat reglementat, AIMR (Asociatia Industriei Muzicale din Romania) care urma sa "extermine" pirateria. AIMR inceput cu 2 oameni, insa acum a ajuns la numarul record de 1, un om care ar trebui sa urmareasca si sa someze acele persoane care fura content din online.

Mentalitatea este imprimata gresit in orice roman, insa cat timp nu exista un cadru legislativ care sa reglementeze lucruri de genul acesta, care sa specifice pedepse si responsabili pentru implementarea acestora nu se va schimba nimic in bine. Putem face cele mai ingenioase site-uri sau solutii, dar daca omul e invatat tot cu site-uri de download ilegal, atunci nu ai cum sa castigi.

Citeste continuarea interviului pe Smark.ro.




Mai multe stiri despre: interviuri  muzica online 
Publicat pe 09 August 2012 de BestMusic.ro

Dacă vreți să vă înscrieți la newsletterul BestMusic și să aflați primii ce trupe mari vin în România, dați un click aici: BestMusic Newsletter

Ne gasesti si pe Instagram