BestMusic.ro » Muzica artisti celebri » Outernational Days 2: Program discursiv 

Outernational Days 2: Program discursiv 


7-9 iulie, 2017 / Gradina Uranus (Uranus 144) & The Ark (Uranus 150) – Bucharest

Sambata, 8 iulie, 16.00 / Gradina Uranus:

Panel discussion: Apropriere culturala

Invitati:

Raed Yassin (muzician libanez si artist vizual, parte din formatia Praed, organizator al festivalului Irtijal din Beirut, detinatorul record label-ului Annihaya)

Rose Satiko Gitirana Hikiji (profesor in cadrul departamentului de antropologie al University of Sao Paulo USP)

Jan Rohlf (co-fondator, director artistic si director de comunicare al festivalului CTM din Berlin)

Derya Yildirim (muzician turc si interpret la saz, activeaza in Hamburg, solista in Grup Simsek)

Valeriu Nicolae (reprezentant roman/rroma special al Secretary General (SRSG) of the Council of Europe for Roma Issues, fondator al Policy Center for Roma and Minorities)

Moderat de: John Doran (jurnalist britanic si scriitor, fondator si editor al revistei The Quietus)

Cunoscuta drept o practica de a prelua aspecte culturale de la minoritati culturale, si estetica fara cunoasterea in prealabil a principiilor din spatele ei, aproprierea culturala este o idee ce intentioneaza sa pastreze rasele si culturile in stare pura. De obicei implica membri ai unui grup dominant ce exploateaza cultura unor grupuri mai putin privilegiate – cateodata insotita de lipsa de intelegere a istoriei celor din urma, a experientelor si traditiilor lor.

”Taking intellectual property, traditional knowledge, cultural expressions, or artifacts from someone else's culture without permission. This can include unauthorized use of another culture's dance, dress, music, language, folklore, cuisine, traditional medicine, religious symbols, etc. It's most likely to be harmful when the source community is a minority group that has been oppressed or exploited in other ways or when the object of appropriation is particularly sensitive, e.g. sacred objects.” (Susan Scafidi, professor of law at Fordham University, author of Who Owns Culture? Appropriation and Authenticity in American Law.

"A lua proprietatea intelectuala, cunoasterea traditionala, expresii culturale sau artefacte din cultura altcuiva, fara permisiunea acestuia. Acest lucru poate include utilizarea neautorizata a dansului, portului, muzicii, limbii, folclorului, bucatariei, medicinei traditionale, simbolurilor religioase etc. Este cel mai probabil sa fie daunator atunci cand comunitatea-sursa este un grup minoritar ce a fost exploatat sau opresat in alte moduri, sau atunci cand obiectul aproprierii este cu precadere sensibil, e.g. obiecte de cult.”Taking intellectual property, traditional knowledge, cultural expressions, or artifacts from someone else's culture without permission. (Susan Scafidi, professor de drept la Fordham University, autor al lucrarii Who Owns Culture? Appropriation and Authenticity in American Law)

Aproprierea culturala ramane un motiv de ingrijorare, din moment ce actul ”imprumutarii” este unul exploatator, deoarece nu acorda minoritatilor aprecierea pe care o merita. Muzica si arta creata in cadrul minoritatilor ajunge sa fie asociata cu membri ai grupului dominant. Ca rezultat, grupul dominant devine inovator, in timp ce grupurile defavorizate de la care imprumuta continua sa infrunte stereotipuri negative ce insinuaza o lipsa a inteligentei si a creativitatii. In plus, atunci cand membrii unui grup dominant apropriaza cultura altor grupuri, consolideaza stereotipurile despre minoritati.

Sambata, 8 iulie, 17.30, Gradina Uranus

Panel discussion: Manele in Romania – de la paradox cultural la insemnatate sociala

Invitati:

Margaret Beissinger (muzicolog American, cercetator si lector in departamentul de Limbi si Literaturi Slave la Princeton University, co-autor al Manele in Romania: Cultural Expression and Social Meaning in Balkan Popular Music)

Adrian Schiop (scriitor roman si jurnalist independent, cu trei romane publicate si un doctorat in manele)

Andrei Dinescu (muzician roman, parte a grupurilor Impex, Shamanelism, Steaua de Mare)

Dan Bursuc (manager roman, impresar si promoter al artistilor de manele, fondator al Academiei de manele Dan Bursuc, singura scoala de manele din Romania)

Moderat de: Cristian Neagoe (jurnalist, scriitor, manager cultural si co-fondator Street Delivery)

Outernational se deosebeste prin lipsa de expunere in media mainstream si non-mainstream, din motive ce au de obicei legatura cu prejudecatile entice. Muzica outernational comprima numerosi hibrizi muzicali contemporani din jurul lumii: de la halay-ul kurd la manelele romanesti, de la orchestrele bulgaresti de chalga la chicha peruana, de la dabke-ul palestinian la narcocorrido-ul mexican, de la egipteanul electro-chabi, si numeroase alte genuri si stiluri. Am definit Outernational ca un teritoriu pozitionat in afara istoriei, ca o lume lipsita de granite ce se dezvolta la periferia sferei international.

Manelele romanesti – muzica tiganeasca contemporana ce s-a propagat in jurul Balcanilor cu numeroase arome si modulatii – se finanteaza din industria nuntilor.

Muzicienii lanseaza single-uri si piese noi pe YouTube pentru a asigura continuitatea concertelor la nunti (procedeu similar intalnit la muzicienii dabke si halay). Cateodata, muzica este hibridizata cu beat-uri dance si pop, intr-o incercare de a adera la mainstream, insa starurile locale de manele au ca sursa financiara de venit concertele pentru evenimentele din familiile liderilor interlopi. Manelele nu sunt difuzate niciodata la radio (o instanta cu urme clare de discriminare vizavi de etnia roma), in timp ce posturile TV le difuzeaza periodic intr-o forma de tabloid. Desi exista sute de artisti de manele, toti opereaza prin doi sau trei agenti, iar inregistrarile si productia se limiteaza la foarte putine studiouri.

Suprapunerea genului mainstream cu a celui de nisa este un paradox Outernational comun. Cazul manelelor este foarte graitor, si in mainstream si in muzica de nisa, afisand milioane de ascultatori dar lipsit de orice prezenta in topuri. Chiar daca procedurile de piata ortodoxe (vestice) opereaza in aceste societati marginalizate, cu state ce adera la Uniunea Europeana, alte cazuri mentin o dinamica Outernational cu industrii similare, piraterie in masa si o nestingherita incalcare a drepturilor de autor.

In 2011, numerosi autori ai acestui volum au participat la un curs predat la Universitatea Nationala de Muzica Bucuresti, intitulat ”Manelele in dezbaterea public romaneasca: tranzitie, democratie, minoritatea Romani si reconstructia identitatii nationale”, finantat de Erste Stiftung (Viena) prin proiectul sau Patterns Lecture Project. Cursul a fost examinat atent de media, si desi contestat de profesorii de muzica de la universitate (deoarece subiectul a fost catalogat ca inadecvat), prezenta studentilor si sustinerea au fost semnificative. Prin prisma naturii relevante, contemporane, dar si cotroversate a cursului, cei implicati in dezvoltarea lui au decis sa transforme rezultatele cercetarii lor-precum si a colegilor lor straini: Anca Ghiurchescu, Margaret Beissinger, si Victor A. Stoichita-intr-un volum colectiv in engleza.

Duminica 9 iulie, 16.00 la Gradina Uranus

Lecture: Mircea Florian – incursiune in lumea fascinanta a Jew’s harp

Mircea Florian, cunoscut de asemenea ca Florian din Transilvania, M.A.N. Florian sau FloriMan, este un multi-instrumentalist roman, artist multimedia, si computer scientist.

Duminica, 9 iulie, 16.30 / Gradina Uranus:

Artist talk: Octavian Nemescu

Octavian Nemescu este un compozitor roman de muzica orchestrala, de camera, corala, electroacustica, multimedia, metamusic, imaginary si lucrari ritualice ce au fost auzite in interaga Europa, si mai departe de atat. Este profesor la Universitatea Nationala de Muzica Bucuresti.

moderat de Andrei Tanasescu (curator roman de film si muzica)

Duminica, 9 iulie, 17.15 / Gradina Uranus

Sambata Sonora x Outernational

Mazen Kerbaj (solo)

PFA Orchestra

Sambata Sonora este un program dedicat dezvoltarii aprecierii locale pentru cercetare muzicala si performance in domeniul muzicii contemporane, al improvizatiei, improvizatiei libere, experimentului sonor, radio art si poeziei sonore.

Outernational Days 2 este co-finantat de Administratia Fondului Cultural National, sesiunea de proiecte cultural I/2017 – Artele Spectacolului – Muzica.

Outernational Days 2 este sustinut de Swiss Arts Council Pro Helvetia si Red Bull Music Academy.

Website: the-attic.net/outernational

Facebook page: www.facebook.com/outernationaldays

Instagram: www.instagram.com/outernationaldays

Biletele pentru acest eveniment sunt disponibile online pe www.iabilet.ro si in reteaua iaBilet.ro: Magazinele Flanco, Metrou Unirii 1 langa casa de bilete Metrorex, Magazinul Muzica, Magazinele IQ BOX - Telekom, Cafe Deko, Club Vintage, Club Quantic, Hard Rock Cafe, Agentiile Perfect Tour, Magazinele Uman si pe terminalele self-service ZebraPay din toata tara.




Publicat pe 06 Iunie 2017 de BestMusic.ro

Dacă vreți să vă înscrieți la newsletterul BestMusic și să aflați primii ce trupe mari vin în România, dați un click aici: BestMusic Newsletter

Ne gasesti si pe Instagram